Aktualności


Pięć ideałów cyfrowej transformacji

21 października 2019
unicorn-project

Pięć ideałów cyfrowej transformacji

unicorn-project 21 października 2019

Jeśli jesteś na progu cyfrowej transformacji i chcesz wspólnie ze swoimi klientami dostarczać wartościowe produkty i usługi wspierane przez technologie informatyczną, skorzystaj z Pięciu Ideałów.

„The Unicorn Project” Gene Kima przynosi nam Pięć Ideałów:

  • Pierwszy ideał: Lokalność i prostota
  • Drugi ideał: Skupienie, przepływ i radość
  • Trzeci ideał: Poprawa codziennej pracy
  • Czwarty ideał: Bezpieczeństwo psychiczne
  • Piąty ideał: Koncentracja na kliencie.

Pierwszy Ideał: Lokalność i prostota

Porozmawiajmy o długu technicznym, czyli tym wszystkim, co Ty i Twój zespół musicie posprzątać, gdzie trzeba stworzyć lub przywrócić dawną prostotę, abyście mogli szybko, pewnie i bezpiecznie wprowadzać zmiany w systemach. Czasami tym co Wam przeszkadza jest system budowy i testów, który nie daje szybkiej informacji zwrotnej dla twoich programistów, lub kiedy przestaje w ogóle działać. Czasami są to proste komponenty, które stopniowo stały się bardzo skomplikowane, tak że przestaliście rozumieć, jak działają, a ewentualna ich zmiana nie jest możliwa bez dużego wysiłku lub ryzyka kompletnej katastrofy. Czasami tak dzieje się, gdy procesy decyzyjne lub struktura organizacyjna tracą lokalne umocowanie, wymuszając eskalację nawet najprostszych decyzji.

Wszystko to nazywamy „złożonym długiem”, bo nie są to tylko wyzwania techniczne – są to wyzwania biznesowe. Zawsze mamy wybór. Możesz zdecydować się na tworzenie nowych funkcjonalności systemu lub spłacenie długu. Kiedy ktoś spędza cały czas na nowych funkcjonalnościach, nieuniknionym skutkiem jest to, że nawet łatwe zadania stają się coraz trudniejsze, a ich wykonanie zajmuje więcej czasu. Bez względu na to, jak bardzo się starasz lub ilu ludzi masz w zespole, w końcu Twoja usługa lub system załamuje się pod własnym ciężarem, zmuszając Cię do rozpoczęcia wszystkiego od początku.

Prostota jest bardzo ważna, ponieważ umożliwia lokalizację, tutaj rozumianą jako lokalne podejmowanie decyzji. Lokalność w Twoim kodzie jest tym, co utrzymuje systemy luźno połączone (loosely coupled), umożliwiając szybsze dostarczanie funkcjonalności. Zespoły mogą szybko i niezależnie od siebie rozwijać, testować i wdrażać wartość dla klientów. Upełnomocnij ludzi do kontrolowania sytuacji bez bycia kontrolowanymi. Lokalność w Twojej organizacji pozwoli zespołom na podejmowanie decyzji bez konieczności komunikowania się i koordynowania działań z osobami spoza swojego zespołu, bez konieczności uzyskiwania aprobaty osób, które są daleko od ich codziennej pracy, przez co nie mają odpowiedniej wiedzy do podejmowania dobrych decyzji.

Powinieneś być w stanie stworzyć wartość zmieniając tylko jeden plik, jeden moduł, jedną usługę, jeden komponent, jedno wywołanie API, jeden kontener, jedną aplikację lub cokolwiek innego! Dlatego też umieszczenie zagadnień przekrojowych w jednym miejscu jest takie wspaniałe, przykładem może być logowanie, bezpieczeństwo czy polityka obsługi błędów w aplikacji podczas próby nawiązania połączenia (retry policies). Zmieniasz je w jednym miejscu i masz je zmienione wszędzie. Czy to nie dziwne, że kiedy budujesz funkcję, zmiany muszą być czasami wprowadzane przez zespół front-endowy, back-endowy i bazodanowy?

Drugi Ideał: Skupienie, Przepływ i Radość

Co czujesz w swojej pracy każdego dnia? Czy twoja praca jest naznaczona nudą i niekończącym się oczekiwaniem na to, że inni ludzie załatwią sprawy w twoim imieniu? Czy ślepo pracujesz na małych kawałkach większego systemu, widząc efekty swojej pracy jedynie podczas wdrażania, kiedy wszystko eksploduje, powodując konieczność gaszenia pożarów, karania winnych i ogólne wypalenie w pracy? A może pracujesz małymi partiami, idealnie w trybie przepływu jednej sztuki (one piece flow), otrzymując szybką i ciągłą informację zwrotną na temat swojej pracy? Są to warunki, które pozwalają na skupienie, przepływ, wyzwania, uczenie się, odkrywanie, dogłębne opanowanie swojej dziedziny, a nawet radość z pracy:-).

Jako przeciwieństwo Drugiego Ideału zespół jest po prostu głupią fabryką nowych funkcji, którymi klienci mogą, ale nie muszą się przejmować. Praca nie jest wcale zabawna, tak jak być powinna. Nie ma drożnego przepływu, nie ma informacji zwrotnej, a na pewno nie ma żadnej nauki. Gdzie zamiast ulepszać procesy, w których pracujesz, ślepo podążasz za nimi. I wreszcie, te procesy uwięziły Cię, wysysając całą radość z codziennej pracy, odsuwając Cię coraz dalej od Drugiego Ideału. Mam nadzieję jednak, że to nie jest Twój przypadek.

Trzeci Ideał: Poprawa Codziennej Pracy

Zastanówmy się, na przykładzie sygnału Andon w Toyocie, w jaki sposób musimy wynieść poprawię codziennej pracy ponad samą codzienną pracą. Kiedy dowolna osoba napotka problem, każdy powinien mu pomóc, nawet jeśli oznacza to zatrzymanie całej linii produkcyjnej. Dziękujemy im za tę pomoc, ponieważ jest to okazja do poprawy codziennej pracy. W ten sposób problemy są szybko dostrzegane, diagnozowane metodą swarmingu, czyli roju (a nie tradycyjnego lejka z liniami wsparcia) i wreszcie rozwiązane, a następnie to czego się nauczyliśmy jest szeroko propagowane, tak by wszyscy mogli na tym skorzystać.

Przeciwieństwem Trzeciego Ideału jest ktoś, dla kogo najważniejszą wartością jest compliance procesu i – moje ulubione – TWWADI (The Way We’ve Always Done It, czyli Zawsze Tak Robiliśmy). To ogromna biblioteka najróżniejszych zasad, regulacji, procesów, procedur ISO i licznych kroków wymagających czyjejś autoryzacji, z nowymi regułami dodawanymi cały czas, aby zapobiec powtórzeniu się kolejnej katastrofy. Możesz je rozpoznać we własnej organizacji jako sztywne plany projektowe, nieelastyczne procesy zakupowe, potężne CABy i Rady Architektoniczne, sporadycznie planowane nowe wydania, długie procesy zatwierdzania, ścisły podział obowiązków i wiele innych. Każda z nich zwiększa koszty koordynacji całości i zwiększa koszty związane z opóźnieniami. A ponieważ odległość od miejsca podejmowania decyzji i wykonywania pracy stale rośnie, jakość naszych wyników spada. Niestety, zły system za każdym razem wygra z dobrym człowiekiem.

Być może będziesz musiał zmienić stare zasady, które już dzisiaj nie pasują, zmienić sposób organizacji ludzi i architekturę swoich systemów. Dla lidera nie oznacza to już dowodzenia i kontrolowania, lecz kierowanie, wspieranie i usuwanie przeszkód z drogi. To nie jest przywództwo służebne, to jest przywództwo transformacyjne. Wymaga zrozumienia wizji całej organizacji, intelektualnej stymulacji do kwestionowania podstawowych założeń dotyczących sposobu wykonywania pracy, inspirującej komunikacji, osobistego uznania i wspierającego przywództwa. Niektórzy uważają, że chodzi o to, by liderzy byli mili. Ale tak nie jest. Chodzi o dążenie do perfekcji, silną potrzebę realizacji misji, ciągłe niezadowolenie ze status quo i entuzjazm w pomaganiu klientom.

Czwarty Ideał: Bezpieczeństwo Psychiczne

Porozmawiajmy teraz o bezpieczeństwie psychicznym. Znam organizacje, w których nikt nie wychodzi poza sztywne ramki, nikt nie podejmuje ryzyka, nie eksperymentuje, nie wprowadza innowacji, a wszystko z powodu kultury strachu. Znam organizacje, gdzie ludzie boją się powiedzieć szefowi złą wiadomość lub po prostu powiedzieć prawdę. A Ty, boisz czy nie? A może to właśnie Ty jesteś tym przerażającym szefem lub osobą wskazującą palcem? Taka organizacja zniechęca do robienia rzeczy nowych, a kiedy pojawiają się problemy, ludzie pytają: „Kto spowodował problem?” Wymieniają z nazwiska, obwiniają i zawstydzają tę osobę. Tworzą nowe zasady, nowe kroki do zatwierdzenia, więcej szkoleń, a – jeśli to konieczne – zwalniają „kozła ofiarnego”, oszukując samych siebie, że w ten sposób rozwiązali problem.

Czwarty Ideał dotyczy bezpieczeństwa psychicznego, gdzie każdy może bezpiecznie rozmawiać o problemach. To musi być pewne, że ani Ty, ani nikt z Twojego zespołu, nie zawstydzicie, nie odrzucicie, ani nie ukarzecie kogoś za samo zabranie głosu. Kiedy coś pójdzie nie tak, bądź osobą, która pyta: „CO spowodowało problem”, a nie „KTO”. Każdy problem jest okazją do nauki, nieplanowaną inwestycją, która została wykonana bez naszej zgody, ale z której efektów możesz skorzystać

Wyobraźmy sobie, że pracujesz w organizacji, w której wszyscy podejmują decyzje, codziennie rozwiązują ważne problemy i uczą innych tego, czego się nauczyli. Twój przeciwnik zaś to organizacja, w której decyzje podejmują tylko czołowi liderzy. Kto wygra? Tak, Twoje zwycięstwo jest bliżej niż myślisz.

Liderom niestety dość łatwo przychodzi mówienie o frazesach tworzenia bezpieczeństwa psychicznego w organizacji, wzmacniania ludzi i dawania głosu pracownikom z pierwszej linii, bla bla bla… Lider musi nieustannie kształtować, coachować i pozytywnie wzmacniać te pożądane zachowania w zespole. Bezpieczeństwo psychiczne potrafi tak łatwo zniknąć, bo kiedy lider zarządza w skali mikro, nie może powiedzieć „nie wiem”, albo zaczyna zachowywać się jak wszystko wiedzący dureń.

Piąty Ideał: Koncentracja na Kliencie

I wreszcie, pomyśl o usługach, którymi zarządzasz, za które z nich klienci są skłonni zapłacić? Które z nich naprawdę zwiększają przewagę konkurencyjną? A może mają one wartość tylko dla Ciebie i Twojego zespołu?

Sto lat temu większość dużych fabryk miała na pokładzie Dyrektora ds. Zasilania, który zarządzał procesami wytwarzania energii elektrycznej. Była to jedna z najważniejszych ról na produkcji, ponieważ brak energii elektrycznej oznaczał brak produkcji. Był to kluczowy proces. Ale ta rola całkowicie zniknęła. Energia elektryczna stała się infrastrukturą (przepraszam chłopcy z infrastruktury), którą kupuje się od firmy użyteczności publicznej (lub dostawcy chmury). Dostawcę takiej usługi można łatwo wymienić. Zazwyczaj o wyborze decyduje o tym cena. Rzadko można zyskać przewagę konkurencyjną wytwarzając własną energię. Teraz jest to tylko kontekst głównego biznesu, a nie jego rdzeń. Utrzymuje się to, co „nie jest wystarczająco dobre” i zleca na zewnątrz to, co jest więcej niż wystarczająco dobre.

Zastanów się głęboko nad Piątym Ideałem i określ kontekst, którego możesz się pozbyć, uwalniając siebie i swój zespół od długu technicznego, który dręczył Cię od lat. Zastanów się, na ile życie utrudniają Ci dzisiaj Twoje własne wewnętrzne systemy i procesy. Wyobraź sobie, co mógłbyś zrobić dla swoich klientów bez ciągnięcia za sobą tego całego bagażu. Mimo że w krótkim okresie może to być bolesne, w dłuższej perspektywie pojawią się istotne korzyści.

 

Jeśli jesteś na progu cyfrowej transformacji i chcesz budować organizację, w której zaimplementujesz Pięć Ideałów, dołącz do nas na szkoleniu DevOps Leader lub skorzystaj z naszej bogatej ofert kursów DevOps.

piec-idealow

 Powrót
Informacje o cookies | Znaki towarowe
© CTPartners S.A. 2000-2016
WordPress Image Lightbox