LEAN IT
LEAN IT
to zastosowanie zasad szczupłej produkcji (lean manufacturing), szczupłych usług (lean services) oraz wykorzystanie elementów six sigma, do rozwoju produktów i usług IT oraz zarządzania nimi.
Podejście LEAN IT koncentruje się na rozpoznawaniu i eliminowaniu wszelkich objawów marnotrawstwa, rozumianych jako działania, które konsumują zasoby, ale nie dodają wartości wytwarzanym produktom lub usługom, a w efekcie nie przekładają się na wartość dla biznesu.
LEAN IT to trwała zmiana sposobu myślenia ludzi, ich zachowań i postaw. LEAN IT pozwala wykorzystać potencjał, który drzemie w IT, a którego organizacje, albo nie są świadome, albo nie są w stanie w pełni wykorzystać.
LEAN IT to uporządkowany ciąg działań:
- Identyfikacja klientów, którym dostarczamy produkty i usługi IT
- Stałe wsłuchiwanie się w to, co mówią (ang. voice of the customer)
- Definiowanie wartości, której oczekują
- Opisanie procesu dostarczania wartości w formie mapy strumienia wartości (ang. value stream map)
- Obserwowanie marnotrawstw (jap. muda), nieregularności (jap. mura) i przeciążenia (jap. muri), najlepiej w miejscu, gdzie toczy się proces (jap. gemba) oraz eliminowanie ich
- Użycie takich technik jak np. kanban, by zapewnić niezakłócony przepływ działań w całym procesie (ang. flow) i eliminować liczbę zadań rozpoczętych, a niezakończonych
- Budowa systemu typu pull (z ang. ciągnąć), który będzie sterowany bezpośrednio przez klienta, poprzez jego wnioski o zmianę, incydenty, czy inne zdarzenia, a nie arbitralny plan, który w dynamicznie zmieniającym się środowisku staje się nieaktualny zanim zostanie zaakceptowany
- Otwartość na zmiany, eksperymentowanie i stałe dążenie do perfekcji (jap. kaizen)
Sprawdź szkolenia i warsztaty Lean IT w naszej ofercie.